Funções e Novas Tecnologias
DOI:
https://doi.org/10.5540/tema.2002.03.01.0111Abstract
Apresentamos e analisamos algumas atividades para ensino de funções com recursos computacionais, direcionadas a alunos de graduação e professores de ensino médio. Procuramos estimular a conexão entre as três representações fundamentais de funções (analítica, gráfica e numérica) a partir da análise crítica de resultados muitas vezes inesperados fornecidos pela máquina.References
[1] A.M.C. Abrahão, “O Comportamento de Professores Frente a Alguns Gráficos de Funções f : IR ! IR Obtidos com Novas Tecnologias”, Dissertação de Mestrado, Departamento de Matemática, PUCRJ, Rio de Janeiro, RJ, 1998.
E. Belfort e L.C. Guimarães, Uma experiência com software educativo na forma cão continuada de professores de matemática, em “Anais do VI Encontro Nacional de Educação Matemática”, Vol. II, pp. 376-379, SBEM, 1998.
E. Belfort, L.C. Guimarães e R. Barbastefano, Geometria dinâmica e demonstra ções na formação continuada de professores, em “Anais do Cabri World 99”, Vol. eletro, Cabri World, 1999.
V. Giraldo e L.M. Carvalho, Funções e novas tecnologias: algumas perguntas, em “Anais do III Seminário: A Pesquisa em Educação Matemática no Rio de Janeiro”, Vol. 1, pp. 24-29, SBEM/RJ, 2000.
J.D. Monaghan, S. Sun e D. Tall, Construction of the limit concept with a computer algebra system, em “Proceedings of the International conference of the International Group for Psycology of Mathematics Education”, (J.P. da Ponte e J.F. Matos, eds.), Vol 3, pp. 279-286, ICME, 1993.
A. Sierpinska, On understanding the notion of function, em “MAA Notes and Report Series” (G. Harel e E. Dubinsky, eds.), Vol. 4, pp. 25-58. 1992.
D.O. Tall, Biological brain, mathematical mind & computational computers, em “ATCM Conference”, pp. 1-18, ATCM, 2000.
D.O. Tall, Cognitive development in advanced mathematics using technology, Mathematics Education Research Journal, 12 (2000), 210-230.
D.O. Tall, Concept images, generic organizers, computers & curriculum change For the Learning of Mathematics, 9 (1989), 37-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
Authors of articles published in the journal Trends in Computational and Applied Mathematics retain the copyright of their work. The journal uses Creative Commons Attribution (CC-BY) in published articles. The authors grant the TCAM journal the right to first publish the article.
Intellectual Property and Terms of Use
The content of the articles is the exclusive responsibility of the authors. The journal uses Creative Commons Attribution (CC-BY) in published articles. This license allows published articles to be reused without permission for any purpose as long as the original work is correctly cited.
The journal encourages Authors to self-archive their accepted manuscripts, publishing them on personal blogs, institutional repositories, and social media, as long as the full citation is included in the journal's website version.